Davida Marcusa, współzałożyciela i dyrektora generalnego Lightspark, o budowaniu interoperacyjnego globalnego standardu płatności w czasie rzeczywistym

Davida Marcusa, współzałożyciela i dyrektora generalnego Lightspark, o budowaniu interoperacyjnego globalnego standardu płatności w czasie rzeczywistym

Węzeł źródłowy: 2893651

Podobają Ci się nasze podcasty? Nie przegap przyszłych odcinków! Proszę, wciśnij ten przycisk subskrypcji AppleSpotifyYouTubelub ulubioną platformę podcastów, aby być na bieżąco z najnowszymi treściami. Dziękuję za Twoje wsparcie!

Kiedy się nad tym zastanowisz, to trochę szalone, że nie mamy globalnej sieci umożliwiającej natychmiastowe i tanie przesyłanie pieniędzy. Internet ma już ponad 30 lat i wydaje mi się, że ten problem powinien już zostać rozwiązany. Ale tak nie jest, przynajmniej jeszcze nie.

Moim kolejnym gościem podcastu Fintech One-on-One jest David Marcus, dyrektor generalny i współzałożyciel firmy Park świetlny. Jeśli imię Davida brzmi znajomo, to dlatego, że kilka lat temu był liderem nieistniejącego już projektu Libra/Diem na Facebooku. Jego pasją jest tworzenie globalnej sieci przepływu pieniędzy w czasie rzeczywistym, dlatego założył Lightspark.

David Marcus z LightsparkDavid Marcus z Lightspark
David Marcus, współzałożyciel i dyrektor generalny Lightspark

Z tego podcastu dowiesz się:

  • Jego fascynujące doświadczenie technologiczne.
  • Proces myślowy, który towarzyszył projektowi Libra/Diem na Facebooku.
  • Dlaczego zdecydował się założyć Lightspark.
  • Wyjaśnienie sieci Lightning Network, która znajduje się na szczycie Bitcoina.
  • Dlaczego zdecydowali się zbudować swoją technologię dla Lightning Network.
  • Czym właściwie zajmuje się Lightspark i z kim współpracuje.
  • Kto dzisiaj korzysta z ich technologii.
  • Potencjalna przepustowość dla liczby transakcji na sekundę.
  • Jak myśli o rozwiązaniu mikropłatności.
  • Wyzwania regulacyjne, które mogą wiązać się z osiągnięciem skali.
  • Dlaczego powinniśmy pomyśleć o tym, co robi Lightspark, jako o alternatywnej kolei płatniczej.
  • Dlaczego jest to gra technologiczna i tak naprawdę nie ma nic wspólnego z kryptowalutami.
  • Potencjalne przypadki użycia, które można opracować.
  • Jak myśli o programowalnych pieniądzach.
  • Dlaczego ważne jest, aby systemy płatności zachowywały się jak Internet (otwarte, działające w czasie rzeczywistym i interoperacyjne).
  • Różne goegrafie, w których mają dziś klientów.
  • Jak działa ich model biznesowy.
  • Dlaczego połączenie płatności w czasie rzeczywistym i Lightning jest tak skuteczne na ostatniej mili.
  • Co przyszłość z globalnymi płatnościami w czasie rzeczywistym może oznaczać dla handlu?

Przeczytaj zapis naszej rozmowy poniżej.

Odcinek 450: David Marcus, dyrektor generalny i współzałożyciel Lightspark

Piotr Renton  00:01

Witamy w podcaście Fintech One-on-One. Mówi Peter Renton, prezes i współzałożyciel Fintech Nexus. Prowadzę ten program od 2013 roku, co czyni go najdłużej emitowanym programem z wywiadami jeden na jednego w całej branży fintech. Dziękuję, że dołączyłeś do mnie w tej podróży. Jeśli podoba Ci się ten podcast, powinieneś obejrzeć nasze siostrzane programy, The Fintech Blueprint z Lexem Sokolinem i Fintech Coffee Break z Isabelle Castro, lub posłuchać wszystkiego, co produkujemy, subskrybując kanał podcastów Fintech Nexus.

Piotr Renton  00:39

Zanim zaczniemy, chciałbym przypomnieć Państwu o naszym kompleksowym serwisie informacyjnym. Fintech Nexus News nie tylko zawiera najważniejsze wiadomości dotyczące technologii fintech, ale nasz codzienny biuletyn codziennie rano dostarcza do Twojej skrzynki odbiorczej najważniejsze artykuły dotyczące technologii fintech, ze specjalnym komentarzem na temat najważniejszego artykułu dnia. Bądź na bieżąco z aktualnościami z branży fintech, subskrybując news dot fintech nexus.com/subscribe.

Piotr Renton  01:10

W dzisiejszym programie mamy bardzo specjalnego gościa. Bardzo się cieszę, że mogę powitać Davida Marcusa. Jest dyrektorem generalnym i współzałożycielem Lightspark. Jeśli nazwisko Davida Marcusa coś ci przypomina, to dlatego, że prawdopodobnie znasz go jako prezesa PayPal lub, co bardziej prawdopodobne, jako człowieka odpowiedzialnego za Libra/Diem, który kilka lat temu wychodził z Facebooka. W każdym razie zaangażował się w swoje nowe przedsięwzięcie Lightspark, które moim zdaniem jest niezwykle fascynujące. Nie rozumiałem tego, co on buduje, dopóki nie porozmawialiśmy w tym wywiadzie i teraz to rozumiem i jest to niezwykle ekscytujące. Coś, w zasadzie nowa warstwa płatności w Internecie, która jest globalna, natychmiastowa i która tak naprawdę nie ma nic wspólnego z kryptowalutami. Ale jest zbudowany na sieci Bitcoin i Lightning. Więc porozmawiamy o tym wszystkim. Koniecznie wysłuchajcie do końca, to była naprawdę fascynująca dyskusja. Mam nadzieję, że spodoba ci się przedstawienie.

Piotr Renton  02:13

Witaj w podkaście, David.

David Marcus  02:15

Dzięki za zaproszenie.

Piotr Renton  02:16

Cała przyjemność po mojej stronie. Zacznijmy więc od przedstawienia słuchaczom kilku informacji o sobie. Pracujesz w branży technologicznej od długiego czasu, zajmowałeś ważne stanowiska. Więc opowiedz nam kilka najważniejszych wydarzeń.

David Marcus  02:29

Więc, zobaczmy. To znaczy, myślę, że najpierw definiuję siebie jako przedsiębiorcę i założyciela startupu. Założyłem kilka firm. Ostatnią firmę, którą założyłem, faktycznie sprzedałem PayPalowi. Skończyłem na tym, że przez kilka lat kierowałem PayPalem, a następnie dołączyłem do Facebooka, aby kierować Messengerem i rozpocząłem tam projekt Libra/Diem. Odszedł w grudniu 21 roku i w zeszłym roku założył Lightspark.

Piotr Renton  02:57

Jasne, jasne. OK, więc za chwilę zajmiemy się Lightspark. Chcesz porozmawiać o swoich doświadczeniach w Libra/Diem. Czego się tam nauczyłeś? Jakie wnioski można z tego wyciągnąć? Więc jak zeznałeś przed Kongresem, mam na myśli, że kiedy to wprowadzono, była to naprawdę wielka sprawa. Czego się nauczyłeś? Szczególnie interesują mnie wnioski dotyczące płatności, jakie można wyciągnąć.

David Marcus  03:21

Więc może najpierw podnieśmy się. Powód, dla którego tak bardzo chciałem założyć coś takiego jak Libra, był tak naprawdę zakotwiczony w mojej głęboko zakorzenionej frustracji związanej ze stanem kolei płatniczych w 2018 r. i niezmiennym w 2023 r. I w zasadzie wokół faktu, że nadal nie ma prawdziwego interoperacyjny czasowo, globalny standardowy protokół płatności w Internecie. Wiesz, kiedyś istniał protokół HTTP 402, który był w pewnym sensie planowany, ale nigdy nie został wdrożony. W zasadzie udało nam się zbudować szyny do wszystkiego, co można przeliczyć na zera i jedynki w Internecie, z wyjątkiem pieniędzy. W 2018 roku nadal nie byliśmy i nadal nie jesteśmy w miejscu, w którym możesz wysyłać i odbierać pieniądze w taki sam sposób, w jaki wysyłasz i odbierasz wiadomość tekstową lub e-mail. Chcieliśmy więc zbudować coś, co będzie globalnym, otwartym standardem płatności w Internecie. I wtedy czuliśmy, że jak wiecie, zasięg Facebooka wynoszący 3.5 miliarda konsumentów to dobry sposób na przekonanie szeregu innych firm do przyjęcia standardu płatności w Internecie. I dlatego właśnie od tego momentu zrobiliśmy to i dlatego staraliśmy się zbudować naprawdę dobrą technologię i możliwości, a także ramy regulacyjne i tym podobne, aby to urzeczywistnić. Niestety, z politycznego punktu widzenia, było to po prostu wyraźnie nie do przyjęcia dla naszych prawodawców w USA, a nawet na całym świecie, i to z wielu powodów, o których możemy się dowiedzieć lub nie. Ale w zasadzie to właśnie doprowadziło do wstrzymania projektu i ostatecznie do wykorzystania tej technologii przez innych, ale nie do wprowadzenia jej w formie, w jakiej mieliśmy nadzieję wprowadzić ją w ramach projektu Libra.

Piotr Renton  05:26

Chcę przejść do Lightspark. Jaka była geneza tego pomysłu? Jaką szansę widzisz?

David Marcus  05:32

No cóż, w zasadzie jest tak samo, czyli, wiadomo, w 2023 roku wciąż jesteśmy w miejscu, w którym nadal nie mamy otwartego protokołu płatności w Internecie. I chociaż nie udało nam się podnieść Wagi z ziemi, wszyscy inni, którzy w tym samym czasie próbowali zrobić coś podobnego, również ponieśli porażkę. I wydaje mi się, że prawie coś zepsuło się ze światem i coś, co z wielką pasją chcę naprawić w ciągu mojego życia. I tak postanowiliśmy ponownie zebrać zespół i wiesz, wszyscy czują to samo, to jest to samo poczucie misji, aby faktycznie wprowadzić protokół płatności w Internecie, który umożliwi każdemu przesyłanie wartości na całym świecie w Internecie w taki sam sposób, w jaki przenosisz wszystkie inne treści w Internecie. I tym razem wyciągnęliśmy wszystkie wnioski z naszej poprzedniej przygody i zdecydowaliśmy, że tak naprawdę główną siecią lub jedyną siecią, która może faktycznie obsługiwać coś takiego, będzie Bitcoin i mogę to zrobić mogę zagłębić się w szczegóły, dlaczego, ale zasadniczo Bitcoin jako neutralna netto forma pieniądza internetowego, czyli aktywa rozliczeniowe dla sieci płatności końcowych w czasie rzeczywistym, był naprawdę atrakcyjną technologią, na której można się oprzeć. W związku z tym zdecydowaliśmy się oprzeć się na Bitcoinie, a dokładniej na Lightning, aby umożliwić płatności w czasie rzeczywistym w sieci Bitcoin.

Piotr Renton  07:07

Jasne, jasne. Myślę, że gdybyś zapytał nas 20 lat temu, czy bylibyśmy dzisiaj w sytuacji, w której w zasadzie płatności, oczywiście, że jest FedNow i jest RTP, i jest kilka innych rzeczy, które dość szybko przemieszczają się, ale nadal płatności, zasadniczo tak samo jak 20 lat temu, jeśli chodzi o natychmiastowy przepływ pieniędzy. Po prostu nie zdarza się to zbyt często. Podzielam więc Twoją frustrację i uważam, że to trochę szalone, że znaleźliśmy się w takiej sytuacji. Chcę więc zgłębić temat i porozmawiać o Lightning Network, może potrafisz wyjaśnić, co to jest. Konceptualizuję to jako protokół warstwy drugiej na Bitcoinie, podobnie jak protokoły warstwy 2. Znamy wielu z nich na Ethereum. Czy to dobry sposób na konceptualizację tego?

David Marcus  07:55

Tak, jest to jednak trochę dopracowane i inne, ponieważ Lightning, w przeciwieństwie do rollupów lub innych form skalowania protokołów warstwy 2 na Ethereum, jest systemem płatności i protokołem opartym na kanałach na bazie Bitcoina. Oznacza to, że zasadniczo pomyśl o tym jak o labiryncie szeregu liczydeł, jak na całym świecie, w którym przenosisz koraliki z jednej strony liczydła na drugą. I, wiesz, musisz w zasadzie otworzyć kanały, kanały płatności między węzłami, pomiędzy różnymi typami węzłów płatniczych w sieci, zablokować wartość w Bitcoinach w tych kanałach. A potem możesz przesuwać wartość. Okazuje się więc, że jest to naprawdę dobre rozwiązanie problemów ze skalowaniem Bitcoina, czasów ostatecznych, kosztów transakcji, ponieważ w zasadzie sprawia, że ​​transakcje Bitcoinem są przeprowadzane w czasie zbliżonym do rzeczywistego, z bardzo, bardzo niskim kosztem krańcowym i finalem gotówkowym, więc naprawdę się to rozlicza czas rzeczywisty. Problem w tym, że obsługa jest niezwykle skomplikowana. I tu wkracza Lightspark, w którym zasadniczo zautomatyzowaliśmy i uprościliśmy sposób dołączania do Lightning Network i sprawiliśmy, że zachowuje się ona w zasadzie jak zwykła sieć płatnicza, zamiast być skomplikowanym labiryntem kanałów, dla których trzeba ponownie zrównoważyć płynność przez cały czas i musisz przekazywać płatności. Więc w zasadzie abstrahowaliśmy od całej złożoności, i żeby nie wdawać się w szczegóły ani zbyt techniczne, ale w zasadzie zbudowaliśmy odpowiednik oryginalnego, no wiesz, routera Cisco do Internetu. Ale wiesz, w tym przypadku w zasadzie Lightning jest tym, co zbudowaliśmy.

Piotr Renton  09:46

Prawidłowy. Czy zatem Lightning był naprawdę najlepszą opcją? Zakładam, że to było to. Czy była to jedyna opcja? Czy mógłbyś to zrobić na Ethereum?

David Marcus  09:55

Cóż, moglibyśmy to zrobić na innej warstwie 1 lub innej warstwie 2 na Ethereum lub innych sieciach. Problem polega na tym, że żadna inna kryptowaluta nie ma takiej przejrzystości regulacyjnej jak Bitcoin. Żadna inna waluta nie ma tak dużej płynności w porównaniu z fiducjarami i innymi aktywami. Więc wiesz, jeśli chcesz, aby Bitcoin lub jego fragment był walutą rozliczeniową w bardzo szybkiej sieci, jaką jest Lightning, ale w zasadzie umożliwiał jej przenoszenie dowolnej waluty, potrzebujesz dużej płynności na punktów końcowych, aby móc naprawdę szybko i tanio wymieniać Bitcoiny i wychodzić z nich. A posiadanie dużej płynności jest w rzeczywistości prawdziwym atutem. I wiesz, zdecydowanie, Bitcoin ma o wiele większą płynność na giełdach, portfelach, dostawcach płynności, animatorach rynku, podmiotach instytucjonalnych, w porównaniu z jakimkolwiek innym zasobem cyfrowym. Tak więc połączenie przejrzystości regulacyjnej, ogromnej ilości płynności i faktu, że zasadniczo bitcoin jest zdecydowanie najbardziej zdecentralizowaną siecią na rynku, ma wiele zalet, których nie mogą odtworzyć inne warstwy 1 ani inne technologie.

Piotr Renton  11:15

OK, zrozumiałem. Czy zatem powinniśmy pomyśleć o Lightspark jako o warstwie infrastruktury płatniczej dla Bitcoin? A może mógłbyś to wyjaśnić? Tak to opisujesz laikom? Jakie produkty opracowujecie?

David Marcus  11:32

Tak. Zasadniczo pomyśl o Lightspark jako o punkcie wejścia do Lightning Network, który umożliwia różnym firmom tworzenie globalnych rozwiązań płatniczych w czasie rzeczywistym za pośrednictwem Internetu. Dlatego staramy się ulepszyć Lightning Network, aby stała się zwycięskim standardowym protokołem płatności w Internecie. Zasadniczo dostarczamy firmom narzędzia programowe i usługi, aby mogły w pełni z nich skorzystać.

Piotr Renton  12:01

Prawidłowy. Czy jest teraz coś na wolności, czy nadal jesteś w fazie rozwoju?

David Marcus  12:06

Tak, więc w zasadzie wprowadziliśmy na platformę wiele giełd i portfeli. I nadal to robimy. I zasadniczo, jeśli pomyślisz o obecnym stanie świata Lightning, to w zasadzie każda giełda lub portfel chce Lightning, ale kiedy zaczynają nad tym pracować, okazuje się, że w rzeczywistości jest to tak skomplikowane, że nie tylko włączenie jako funkcji, ale również utrzymać ze względu na przywrócenie równowagi w kanale płynności, routing i wszystkie te złożoności. W związku z tym wielu z nich zasadniczo wstrzymywało się z integracją, ponieważ stosunek wartości wysiłku do wysiłku nie był dla nich do tej pory obliczany. Dlatego w zasadzie wdrażamy wiele z nich. Budujemy także plan działania, który umożliwi wystąpienie większej liczby przypadków wykorzystania płatności w głównym nurcie. Ale pierwszym krokiem jest tak naprawdę umożliwienie wszystkim graczom, którzy obecnie przenoszą Bitcoin na warstwę 1, przenoszenia Bitcoinów w czasie rzeczywistym przy niskich kosztach. Zatem szybciej i taniej, oprócz Lightning, w imieniu swoich klientów zapewnij płynność sieci. Następnie możemy stworzyć wszelkiego rodzaju bardziej popularne płatności konsumenckie, doświadczenia związane z płatnościami konsumenckimi za pośrednictwem naszych klientów, ponieważ nie jesteśmy firmą zorientowaną na konsumenta, aby umożliwić wykorzystanie wszelkiego rodzaju płatności, które nie mogą mieć miejsca. Dobrym przykładem jest coś, co mamy teraz na naszej stronie internetowej, czyli demonstracja strumieniowego przesyłania pieniędzy. Wiemy więc o przesyłaniu strumieniowym najróżniejszych rzeczy, przesyłaniu strumieniowym audio, przesyłaniu strumieniowym wideo, przesyłaniu strumieniowym, wszelkiego rodzaju zerach i jedynekach, ale na pewno nie o pieniądzach. Wierzymy, że w rzeczywistości pieniądze powinny przepływać w Internecie w taki sam sposób, jak wszystko inne. Zatem strumieniowe przesyłanie pieniędzy powinno być koncepcją, którą firmy powinny umożliwiać swoim interesariuszom. Umożliwiłoby to odblokowanie ogromnej części PKB, która faktycznie utknęła w ograniczeniach naszych obecnych kolei. Jesteśmy tym bardzo podekscytowani, podobnie jak pomysł, że jeśli pieniądze przemieszczają się w czasie rzeczywistym na całym świecie i jeśli można przemieszczać bardzo małe, niewielkie ilości pieniędzy na całym świecie w czasie rzeczywistym po marginalnym koszcie, wówczas można odblokować dużą wartość dla konsumentów, dla firm, dla wszystkich graczy na całym świecie.

Piotr Renton  14:17

Prawidłowy. W takim razie nie wiem, czy istnieją obecnie inne aplikacje konsumenckie, które korzystają z Twojej technologii, na przykład aplikacje na żywo?

David Marcus  14:26

Tak. Jeśli więc jesteś w Europie, na Bliskim Wschodzie lub w USA, na naszym stosie znajduje się wiele giełd i portfeli. A to umożliwi Ci wysyłanie i odbieranie Bitcoinów na Lightning w czasie rzeczywistym, w bardzo niezawodny sposób, niezależnie od kwoty transakcji, którą chcesz wysłać lub odebrać. To bardzo, bardzo podstawowa wersja tego, jak możesz poznać nasz produkt. Kolejne etapy będą w zasadzie następujące: jeśli wysyłasz pieniądze za granicę, czy możesz wysyłać pieniądze za granicę w dowolnej walucie, jaką chcesz, z dowolną szybkością? I rób to bardzo niezawodnie. Kiedy się nad tym zastanowić, transgraniczne i globalne przepływy pieniężne w rzeczywistości nie są zoptymalizowane. Wiesz, istnieje wiele systemów płatności w czasie rzeczywistym na obrzeżach tych sieci w kraju. Więc pomyśl o tym, w Brazylii masz Pix, w Indiach masz UPI, w Europie masz SEPA i tak dalej, i tak dalej. Jednak globalne sieci transakcyjne, takie jak SWIFT i inne, tak naprawdę nie są systemami czasu rzeczywistego. Jest to system bankowości korespondencyjnej, który działa w oparciu o szereg labiryntów rachunków prowadzonych w bankach na całym świecie i pomiędzy nimi. Następnie masz platformę do przesyłania wiadomości, która przekazuje wiadomości do wszystkich instytucji finansowych, aby te pieniądze zostały ostatecznie rozliczone w procesach wsadowych na koniec dnia roboczego, który kończy się w piątek o 5:XNUMX. A jak wiadomo, jest to bardzo nieskuteczne. Mamy nadzieję, że możemy pomóc rozwiązać wszystkie negatywne skutki sieciowe, wynikające z utknięcia tych pieniędzy na tak archaicznych szynach.

Piotr Renton  16:16

Prawidłowy. Jestem pewien, że pomyślałeś o skali. Wspomniałeś już o skali, ale zakładam, że masz możliwość przeprowadzania transakcji w skali typu Visa i MasterCard? Czy to uczciwe?

David Marcus  16:29

Tak, przepustowość Lightning jest naprawdę wysoka. W związku z tym można założyć, że można przeprowadzić wiele tysięcy transakcji na sekundę, no wiesz, przez długi okres czasu. Nie mówię, że dotarcie tam zajmie dużo czasu, mówię, że możesz utrzymać taką przepustowość przez bardzo długi czas. Wiąże się to z dużą aranżacją i złożonością, w tym z przywracaniem równowagi płynności i przenoszeniem jej w sieci. I to w zasadzie duża część wartości, którą zapewniamy naszym klientom, robiąc to dynamicznie, w locie. Mamy produkt o nazwie Lightspark Predict, który faktycznie przewidzi pomyślną trasę dla konkretnej transakcji o określonej wielkości i wdroży płynność na żądanie w czasie rzeczywistym w całej sieci, aby mieć pewność, że transakcje te powiodą się. Te rzeczy są naprawdę bardzo, bardzo złożone. Ale nikogo to nie obchodzi, prawda? To tak, jakby zależało im na tym, aby móc podłączyć się do prostego interfejsu i niezawodnie wysyłać pieniądze. A potem zajmiemy się tą szaloną złożonością po naszej stronie.

Piotr Renton  17:34

Prawidłowy. Czy ty również myślisz o mikropłatnościach jako o przypadku użycia w tym przypadku, ponieważ dla mnie nadal jest to szalone, że nie rozwiązaliśmy tego problemu.

David Marcus  17:41

Tak, a powodem, dla którego nie rozwiązaliśmy tego problemu, jest to, że koszt transakcji w przypadku pojedynczej mikropłatności jest często wyższy niż kwota, którą próbujesz dokonać w pierwszej kolejności. W związku z tym, jeśli chcesz, aby mikropłatności działały w naszym obecnym środowisku, musisz wstępnie załadować portfel z ustalonym saldem, które możesz następnie wydawać stopniowo w miarę upływu czasu. I są z tym dwa problemy. Po pierwsze, jako konsument musisz zobowiązać się do zapełnienia portfela kwotą 10 lub 20 dolarów. Po drugie, czy ten portfel będzie faktycznie zastrzeżony dla jednej publikacji lub jednej domeny. Ponieważ nie ma interoperacyjności. Drugą częścią, którą rozwiązujemy, jest interoperacyjność między portfelami, bankami i platformami, która umożliwi globalną interoperacyjność w taki sam sposób, w jaki istnieje interoperacyjność między dostawcami poczty e-mail w Internecie za pomocą SMTP. Pomyśl więc o Lightning jako o bardziej złożonej wersji SMTP. Ale dla pieniędzy.

Piotr Renton  18:41

Mam więc na myśli, że biorąc pod uwagę twoją historię w Libra, musisz być w pełni świadomy wyzwań politycznych i regulacyjnych, które stoją przed tobą, jeśli coś takiego ma zacząć nabierać skali. Jedną z rzeczy jest to, że obecne środowisko, w którym żyjemy, jest wiele negatywnego nastawienia do kryptowalut w Waszyngtonie, chociaż nagrywamy to dzisiaj w dniu pokonania SEC, sędzia federalny powiedział, że Bitcoin ETF może odejść dalej. To dobra wiadomość. Ale mimo to wydaje się, że biorąc pod uwagę całą negatywność wokół kryptowalut i fakt, że jeśli, jeśli to nabierze skali, czy myślisz, że Rezerwa Federalna będzie w porządku, jeśli przepłynie przez nią, wiesz, połowa wolumenu w Twojej sieci lub przez Lightning Network w formie federalnego systemu płatności. Jak sobie z tym radzisz?

David Marcus  19:33

Tak, myślę, że ma to zupełnie inny charakter z wielu powodów. Po pierwsze, wizja jest taka, że ​​ludzie będą dokonywać transakcji w swojej krajowej walucie, jak ty, dolary, euro, jeny itp., a nie ty, za pomocą stabilnej monety, która jest, wiesz, kontrolowana przez podmiot, który nie jest rząd, co stanowiło problem w konstrukcie Wagi. Pomimo faktu, że próbowaliśmy przekazać władzę stowarzyszeniu z 28 innymi członkami i tak dalej. Więc to nie było wystarczająco dobre. I tak w tym przypadku można pomyśleć o fragmencie Bitcoina podróżującym w Lightning jak o pakiecie TCP/IP za pieniądze. Dlatego tak naprawdę skupiamy się na elemencie infrastruktury, a nie na zasobach, które faktycznie przemieszczają się po sieci. Dlatego uważam, że to kluczowe rozróżnienie. Inna różnica polega na tym, że kiedy myślisz o istniejących systemach płatności, istnieje system płatności kontrolowany przez rząd federalny w USA, który, wiesz, jest w zasadzie oknem na Fed, lub teraz FedNow. I myślę, że to jedna rzecz. Ale myślę, że jeśli spojrzysz na wszystkie systemy płatności detalicznych, wszystkie są dziś w rękach, wiesz, prywatnych firm, czy to banków, czy PayPalów tego świata, czy ich aplikacji gotówkowych tego świata, lub inne, wszystkie są systemami płatności obsługiwanymi przez prywatne firmy. Tak się składa, że ​​nie są otwarte i nie są interoperacyjne tylko ze względu na charakter braku protokołu interoperacyjności dla pieniędzy w Internecie, co mamy nadzieję wprowadzić w Lightning i Lightspark. Myślę więc, że tutaj jest trochę inaczej, zasadniczo chodzi o to, aby transakcje były tańsze, wydajniejsze i ogólnie zwiększyły konkurencję w krajobrazie płatniczym. I staram się umożliwić także przypadki użycia, które są obecnie niemożliwe ze względu na ograniczenia obecnych szyn. Wspomniałeś o mikropłatnościach, to zdecydowanie jedna z nich. Kiedy myślisz o przesyłaniu strumieniowym mikropłatności, jest to z pewnością duże zastosowanie dla osób, które muszą zarabiać. I wiesz, kiedy się nad tym zastanowić, w tej chwili lista płac lub to, czy jest to coś w rodzaju wynagrodzenia pracownika etatowego, jest sztucznie ograniczane przez możliwości naszych obecnych systemów płatności. Zatem ludzie w zasadzie nie otrzymują wynagrodzenia za wykonywanie obowiązków lub pracy. Myślę, że to może się zmienić. Globalne wypłaty i płatności globalne, płatności transgraniczne zawsze były problematyczne i bardzo kosztowne dla populacji, które zazwyczaj są bardziej bezbronne i nie mogą sobie pozwolić na uiszczanie wysokich opłat, a ostatecznie to one płacą najwyższe opłaty. Wszystkie te bardzo, bardzo duże problemy, których doświadczają miliardy ludzi na całym świecie, można w rzeczywistości rozwiązać za pomocą otwartego, interoperacyjnego i taniego jak barszcz systemu płatności w czasie rzeczywistym lub sieci płatności w Internecie.

Piotr Renton  22:22

Może więc powinniśmy pomyśleć o tym jak o alternatywnej kolei płatniczej, w przypadku której brzmi to tak, jak mówisz, że ludzie nadal będą dokonywać transakcji w swojej lokalnej walucie. To będzie po prostu sposób, w jaki będą mogły przepływać wasze pieniądze, czy to w kraju, czy za granicą, w ramach którego opracujecie alternatywne tory. Czy tak powinienem o tym myśleć?

David Marcus  22:43

Tak, dokładnie. I wiesz, kiedy myślisz o dzisiejszym świecie, zasadniczo masz kilka wysp, które są wyspami płatniczymi. Nie są one połączone hiperpętlą płatności, co sprawia, że ​​jest to, wiesz, interoperacyjne i finalne w czasie rzeczywistym i gotówką, i to wszystko, prawda. Więc w niektórych przypadkach są to mosty linowe pomiędzy niektórymi rzeczami, które są naprawdę delikatne i powolne w przemieszczaniu się. Jednak nie ma czegoś takiego jak globalna hiperpętla pieniędzy w Internecie, która umożliwiłaby tym wyspom faktyczne wysyłanie wartości w czasie rzeczywistym 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, w dowolnej walucie. Więc myślę, że jeśli to umożliwisz, jeśli to odblokujesz, możesz odblokować duże ilości PKB, z braku lepszego określenia, które w rzeczywistości, no wiesz, jest zamknięte przez ograniczenia obecnego systemy płatności.

Piotr Renton  23:35

Jasne, jasne. Zauważyłem, że jestem teraz na Twojej stronie. I tak naprawdę nie wspominasz o kryptowalutach, tak naprawdę nawet nie wspominasz o Bitcoinie, ale po prostu mówisz o otwartych płatnościach z prędkością światła. Czy jest to zamierzone? Wyobrażam sobie, że tak jest, że to jest w pewnym sensie, próbujesz to ująć w ten sposób, że tak naprawdę to nie jest gra kryptograficzna, to jest gra technologiczna.

David Marcus  23:56

Tak oczywiście. I wiesz, kiedy ostatni raz pomyślałeś o SMTP i TCP/IP, kiedy wysyłałeś e-mail, prawda? To tak, jakbyś wysłał e-mail, masz interfejs, jest ładny, łatwy w użyciu, działa, prawda. Dlatego właśnie chcemy, aby płatności były na szczycie Lightning. I nie chcemy, abyś w zasadzie musiał odtańczyć specjalny taniec w ogniu, aby móc faktycznie skorzystać z produktu, ponieważ teraz należysz do pewnej grupy osób, które mogą dowiedzieć się, jak używać produktu. To zdecydowanie nie jest, wiesz, nie nasze podejście do produktu.

Piotr Renton  24:29

Prawidłowy. W takim razie chciałbym w pewnym sensie poznać Twoje wyobrażenie o tym, jak to będzie ewoluować. Czy będziemy mieć aplikację na telefonie? A może będzie to coś w rodzaju wtyczki do Chrome, którą będziemy mieć? Kiedy zaczniesz być tu powszechnie akceptowany, jaki będzie… Wyobrażam sobie, że będzie wiele różnych przypadków użycia, prawda?

David Marcus  24:51

Tak, to naprawdę będzie zależeć od naszych klientów i sposobu, w jaki obecnie wprowadzają produkty na rynek. Jest w portfelach obsługujących Bitcoin, ponieważ przenosimy Bitcoin. Z czasem można się tego spodziewać w aplikacjach. A więc portfele i wiesz, ostatecznie same aplikacje bankowe lub rozszerzenia Chrome do strumieniowego przesyłania pieniędzy, niezależnie od tego, czy są odbierane, czy wysyłane. Możesz więc sobie wyobrazić wiele różnych punktów końcowych znajdujących się zasadniczo w Internecie, które umożliwią Ci wysyłanie lub odbieranie dowolnej skończonej ilości pieniędzy w Internecie w czasie rzeczywistym. Ogólnie rzecz biorąc, będzie to działać tak, jak powinno działać już dziś, i umożliwi przesyłanie wszelkiego rodzaju wartości w Internecie, obciążonych jedynie wymogami regulacyjnymi, nad którymi ciężko pracujemy, aby umożliwić naszym klientom, oczywiście spotkaj się w nowej sieci.

Piotr Renton  25:46

W takim razie co sądzisz o… wiele osób mówi o programowalności pieniędzy, biorąc pod uwagę dużą ilość pracy włożonej w Ethereum. Ale czy to część tego, co rozwijasz? A może jest to abstrakcja od tego? To znaczy, jestem tego ciekaw.

David Marcus  26:00

Tak, to jest naprawdę oderwane od tego. Naprawdę uważam, że oprócz tego, co robimy, istnieją interesujące przypadki użycia programowalnego pieniądza, zwłaszcza w zakresie zabezpieczenia aktywów, dostępu, szerszego dostępu do kapitału. Uważamy, że może to być coś, co będzie naprawdę bardzo istotne dla sieć, która umożliwia podróżowanie kapitałem po całym świecie, w czasie rzeczywistym, w naprawdę tani sposób. Ale tak naprawdę obecnie skupiamy się na tym, jak zbudować otwarty, interoperacyjny i tani protokół płatności w Internecie, który umożliwi każdemu przesyłanie pieniędzy 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu w bardzo małej jednostce subatomowej dowolnej waluty. Myślę, że jeśli uda nam się to osiągnąć, będziemy mogli zbudować wiele innych rzeczy. Ale wiesz, to jest nasz, nasz laserowy nacisk jest teraz na tym.

Piotr Renton  26:48

Jasne, pamiętam, że Chris Larsen, założyciel Ripple, przemawiał na jednym z naszych wydarzeń wiele, wiele lat temu, myślę, że był to rok 2016 lub rok 17, w zasadzie powiedział to samo, co Internet pieniędzy. Internet pieniędzy Ripple i najwyraźniej nie ewoluował on w sposób, jakiego oczekiwali. Dlatego inni próbowali zrobić to samo, co ty próbujesz teraz zrobić. Czego się nauczyłeś od tych, jak sądzę, porażek, nie tej Ripple, Ripple oczywiście nadal działa, ale czego uczysz się od innych, którzy próbowali to zrobić?

David Marcus  27:18

Cóż, po pierwsze, myślę, że nie można zbudować czegoś takiego na zastrzeżonym protokole kontrolowanym przez firmę. Myślę, że to najważniejsza nauka. Musi zachowywać się jak Internet, musi działać jak Internet, odpowiednio Lightning i Bitcoin, i razem zachowywać się jak Internet. Jest to więc otwarty protokół, nie będziemy w zasadzie monopolistą, umożliwiając firmom korzystanie z tej sieci, będziemy mieli mnóstwo konkurencji i już mamy mnóstwo konkurencji, budując różne aspekty i części łańcucha wartości w sieci. Współpracujemy także z wieloma innymi firmami i stronami w tym samym celu, choć na różne sposoby. Jest to więc otwarty protokół. Jako taki nie jest kontrolowany przez żadną korporację ani nie ma zewnętrznego wpływu pojedynczej osoby lub grupy osób, które można zidentyfikować, co jest kolejną zaletą Bitcoina. Dlatego uważam, że jest to kluczowy warunek wstępny. Jest to również jeden z głównych powodów, dla których, szczerze mówiąc, zbudowaliśmy platformę Bitcoin zamiast czegokolwiek innego.

Piotr Renton  28:25

Wyobrażam sobie, że najwyraźniej koncentrujesz się globalnie. Z jakimi firmami współpracujesz, czy są to głównie USA? Czy firmy, z którymi obecnie współpracujesz, dotyczą całego świata?

David Marcus  28:34

Tak, to jest bardzo globalne. Jak wiecie, mamy klientów w Ameryce Łacińskiej, mamy klientów na Bliskim Wschodzie, mamy klientów w Europie, tutaj, w USA. Mamy więc klientów w każdym miejscu, w Afryce, obecnie w toku. Tak naprawdę, ponieważ nasze podejście polega w rzeczywistości na budowaniu usług i możliwości oprogramowania w oparciu o otwartą sieć, która z natury jest globalna, tak naprawdę nie mamy obszaru zainteresowania w kontekście obszaru geograficznego, na którym koncentrujemy się klientów, mamy klientów w każdym miejscu. Jednym z interesujących przypadków użycia na początku naszej platformy było to, że jeśli kupujesz niewielką ilość Bitcoinów na giełdzie, przeniesienie tej małej ilości Bitcoinów na warstwę 1 jest w rzeczywistości bardzo kosztowne w porównaniu z większymi transakcji w USA. Zatem na początku mieliśmy dużo większą przyczepność dzięki podstawowej wersji naszego produktu, pierwszej wersji naszego produktu, w miejscach, gdzie faktycznie przenoszenie małych ilości Bitcoinów było naprawdę na ścieżce krytycznej dla dużo tych wymian i portfeli. W związku z tym zaproponowaliśmy rozwiązanie, które naprawdę rozwiązało poważny problem w momencie, gdy go potrzebowali.

Piotr Renton  29:45

Jasne, jasne. Jaki jest zatem Twój model biznesowy? Czy jesteś firmą SaaS? Czy ludzie płacą tutaj abonament?

David Marcus  29:50

Jesteśmy więc firmą SaaS. To naprawdę nie jest abonament. To trochę tak, wiesz, pobieramy opłaty za wywołania API lub wiesz, możesz sprowadzić to do poziomu transakcji, ale w zasadzie zapewniamy cały pakiet usług. A więc Lightspark Connect, nasz system zarządzania węzłami klasy korporacyjnej dla węzłów Lightning, Predict, który umożliwia routing i płynność na żądanie, aby ułatwić, wiesz, wysoką, wysoką dostępność i wysoki wskaźnik powodzenia transakcji. Nasze zestawy SDK i interfejsy API, a także pakiet usług przychodzących. Więc łączymy to wszystko w pakiet i wiesz, pobieramy niewielką opłatę, to znaczy, wiesz, naprawdę bardzo marginalną w porównaniu z kosztami tradycyjnych sieci płatniczych, w sumie. I w ten sposób zarabiamy.

Piotr Renton  30:40

Jasne, jasne. Dobra. Ciekawi mnie więc, czy płatności natychmiastowe, o których wspomniałeś, wspomniałeś o Pix, wspomniałeś o UPI, czy to wszystko pomaga ci w posiadaniu tych wszystkich szybszych sieci płatności, ponieważ oczywiście ludzie przemieszczali się w kraju w Brazylii. Pix jest obecnie najpopularniejszą metodą płatności. Jak to pomaga?

David Marcus  30:59

To pomaga, ponieważ problemem, który próbujemy rozwiązać, jest tak naprawdę globalna interoperacyjność tych wysp pieniędzy, o których mówiliśmy. A jeśli możesz globalnie przesyłać pieniądze między tymi wyspami, ale ostatnią milą, która pozwala faktycznie wykorzystać tę równowagę, jest czas rzeczywisty i niski koszt, wtedy cały system będzie działać. Gdybyś przepchnął pieniądze do punktu końcowego i miałbyś saldo, ale możesz to saldo przenieść tylko, no wiesz, od poniedziałku do piątku, od ósmej do piątej, to wiesz, to nie jest tak naprawdę globalny Internet pieniędzy, który faktycznie można budować na bazie tej połączonej infrastruktury, która łączy zasadniczo systemy płatności w czasie rzeczywistym ostatniej mili i technologię Lightning pośrodku jako warstwę interoperacyjności pomiędzy wszystkimi punktami końcowymi i kontami. I myślę, że połączenie systemów płatności w czasie rzeczywistym i czegoś takiego jak Lightning, który działa na dużą skalę z dowolną walutą, jest tutaj naprawdę potężną kombinacją.

Piotr Renton  31:58

Prawidłowy. Dobra. Chcę więc zakończyć pytaniem dotyczącym przyszłości. Załóżmy, że odniosłeś ogromny sukces i że wszyscy używają Lightning na całym świecie. Jak… za 10 lat to będzie naprawdę wyglądać dla przeciętnego konsumenta na co dzień?

David Marcus  32:16

Cóż, myślę, że to naprawdę dobre pytanie. Bo kiedy się nad tym zastanowić, porozmawiać z wieloma konsumentami, okazuje się, że nie przychodzą im do głowy inne sposoby płacenia lub otrzymywania zapłaty lub wartość, którą można odblokować instynktownie, zwłaszcza jeśli jesteś w USA, wiesz, masz Venmo, masz PayPal, masz aplikację Cash, masz różne sposoby płacenia sobie nawzajem. Nie masz wrażenia, że ​​płatności stanowią problem. Rzeczywistość jest taka, że ​​myślę o tym tak, jak kiedyś, kiedy ludzie wysyłali faksy i rozeszła się wieść, że powstanie coś takiego jak Internet i to było umożliwi ludziom komunikowanie się w bardziej płynny sposób. Ludzie byli równie zdziwieni, dlaczego dzisiaj jest problem z komunikacją, mogę zadzwonić, mogę wysłać faks, wszystko jest w porządku. I myślę, że ludzie, no wiecie, naprawdę nie mogą się otrząsnąć, jak to, co się dzieje w chwili, gdy rzeczywiście można przesyłać pieniądze cyfrowo w Internecie, w sposób globalny w czasie rzeczywistym, i ile wartości można odblokować . Inną analogią jest wysyłanie SMS-ów. Maksymalna liczba wysyłanych SMS-ów u wszystkich operatorów komórkowych na świecie wynosiła 20–25 miliardów wiadomości dziennie. A teraz każdego dnia, między WhatsApp i innymi platformami do przesyłania wiadomości, wysyłane i odbierane są setki miliardów wiadomości. Bo wiesz, teraz mamy, wiesz, możliwość wysyłania nieograniczonej liczby wiadomości przez Internet.

David Marcus  32:45

Dlatego myślę o tym zasadniczo tak, że uwolni to mnóstwo uwięzionego PKB dla ludzi. Zatem będziecie mogli zarabiać znacznie szybciej, koszt kapitału spadnie, ponieważ kapitał będzie efektywniej przemieszczał się po świecie, będziecie mogli kupować rzeczy i wymieniać wartość za pomocą ludźmi i podmiotami, z którymi dzisiaj nie da się tego zrobić. Będziesz więc mógł kupić szereg usług i towarów, które są dziś poza zasięgiem. I odwrotnie, jeśli jesteś firmą lub osobą fizyczną i sprzedajesz wszystko, co sprzedajesz – sztukę, usługi, możliwości, będziesz mógł to robić globalnie, płynnie i bez żadnej refleksji wiedzieć, skąd faktycznie możesz otrzymywać płatności. Więc myślę, że wiesz, kiedy o tym wszystkim pomyślisz, to jest wielka różnica na świecie. I wiesz, oczywiście, wiesz, łatwiej nam się tym zająć, tak jak ludziom, którzy dzisiaj muszą przesłać pieniądze za granicę i nadal mają z tym problemy. To jest bardzo drogie. Jest bardzo tarcia. W niektórych przypadkach ludzie muszą chodzić do miejsc, które są bardzo niebezpieczne i czekać godzinami, aby otrzymać gotówkę. Wszystkie te rzeczy nie muszą istnieć i wiesz, wierzymy, że jeśli uruchomisz sieć, która będzie w stanie rozliczać wszystkie te transakcje w czasie rzeczywistym za ułamek kosztów obecnego systemu, zarówno wniesiesz nowe możliwości, jak i zmniejszysz kosztem, wówczas będziemy mogli uwolnić ogromną wartość dla miliardów ludzi.

Piotr Renton  35:15

No dobrze, David, zostawmy to. Mam nadzieję, że odniesiesz sukces. I chcę rozwiązać ten problem. I naprawdę doceniam, że przyszedłeś do programu. Wiele się dzisiaj nauczyłem. Wielkie dzięki.

David Marcus  35:25

Dziękuję Ci.

Piotr Renton  35:27

Cóż, mam nadzieję, że podobało ci się przedstawienie. Dziękuję bardzo za wysłuchanie. Śmiało, daj recenzję programu na wybranej platformie podcastów i powiedz o tym znajomym i współpracownikom. W każdym razie, w tej notatce, podpiszę się. Bardzo doceniam, że słuchasz i złapię cię następnym razem. Do widzenia.

  • Piotr RentonPiotr Renton

    Peter Renton jest prezesem i współzałożycielem Fintech Nexus, pierwszej i największej na świecie firmy zajmującej się mediami cyfrowymi i wydarzeniami, koncentrującej się na fintech. Peter pisze o fintechu od 2010 roku i jest autorem i twórcą m.in Podcast Fintech One-on-One, pierwsza i najdłużej emitowana seria wywiadów z branży fintech. Peter udzielał wywiadów dla Wall Street Journal, Bloomberg, The New York Times, CNBC, CNN, Fortune, NPR, Fox Business News, Financial Times i dziesiątek innych publikacji.

.pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .box-header-title { font-size: 20px !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .box-header-title { font-weight: bold !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .box-header-title { color: #000000 !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-avatar img { border-style: none !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-avatar img { border-radius: 5% !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-name a { font-size: 24px !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-name a { font-weight: bold !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-name a { color: #000000 !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-description { font-style: none !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-description { text-align: left !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-meta a span { font-size: 20px !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-meta a span { font-weight: normal !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-meta { text-align: left !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-meta a { background-color: #6adc21 !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-meta a { color: #ffffff !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-meta a:hover { color: #ffffff !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-user_url-profile-data { color: #6adc21 !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-twitter-profile-data span, .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-twitter-profile-data i { font-size: 16px !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-twitter-profile-data { background-color: #6adc21 !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-twitter-profile-data { border-radius: 50% !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-twitter-profile-data { text-align: center !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-linkedin-profile-data span, .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-linkedin-profile-data i { font-size: 16px !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-linkedin-profile-data { background-color: #6adc21 !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-linkedin-profile-data { border-radius: 50% !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-recent-posts-title { border-bottom-style: dotted !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-multiple-authors-boxes-li { border-style: solid !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-multiple-authors-boxes-li { color: #3c434a !important; }

Znak czasu:

Więcej z Wypożycz Akademię